Sök på allt som har med husvagnar att göra
Månadens Guldkorn
Skicka in din bild här!
 
StartArtiklarBloggarKöp & säljPrylnyttTips & trickswebb-tvRedaktionenPanelenNyheter
Cabbys historia

Blue Evolution

2020-08-11
» Läs mer

Semesterroulette

2020-07-01
» Läs mer

WV Elbuss

2020-03-23
» Läs mer

Cabbys historia

2015-04-02

Det är tidigt 1960-tal. Värmlänningen och fabrikören Tore Nilsson tillbringar vid ett tillfälle några obehagligt kalla campingnätter i tält, troligen för både första och sista gången. Den erfarenheten ger honom en idé som han testar på sin omgivning: ”Varför inte göra husvagnar?” Han fick knäppen, som en kollega beskriver det.

Tore Nilsson är en handlingskraftig entreprenör och industrialist, som idag skulle kallas superentreprenör. Han är en redan framgångsrik affärsman i medelåldern, föredrar bekvämlighet framför strapatser i naturen, men i affärslivet är han inte rädd för att gå sin egen väg och kavla upp ärmarna i nya djärva projekt. 1963 går Tore Nilsson från ord till handling. Han ska börja tillverka husvagnar och startar företaget Ingenjörsfirma Andersfors AB i Kristinehamn, som tre år senare kommer att byta namn till Cabby Husvagnar AB.

Primitivt husvagnsboende
Det här är en tid när Sverige och övriga västvärlden är inne i en lång och kraftig högkonjunktur. Framtidstron är stark och alltfler har råd att skaffa bil och att åka på semester. På den enda tv-kanalen går Bröderna Cartwright och Familjen Flinta i svartvitt. The Beatles har fått sin första stora hit med Please Please Me. Det är några år kvar till studentuppror och ungdomskulturens genombrott. 

Husvagnar är fortfarande ganska primitiva produkter, av tradition äggformade och med enkel standard, byggda med teknik från 40- och 50-talet. Svenska och utländska märken konkurrerar på en växande marknad. Många tillverkare är små och många försvinner efter kort tid. Precis som på bilmarknaden är engelska tillverkare de här åren stora på billiga husvagnar.

Skeptisk till traditionell byggmetod
Samtidigt som Beatles skriver historia i inspelningsstudion på Abbey Road i London studerar Tore Nilsson marknaden och ser att alla husvagnar är uppbyggda med ett regelverk av trä, precis som ett småhus. Han är redan från början skeptisk till byggmetoden därför att han inte tror att den typen av konstruktion håller för många år och många mil av skakig körning.

Hemma i Kristinehamn tar en konstruktör hösten 1964 fram ett första förslag till en husvagnsmodell för fyra personer – på bara två veckor. Man planerar för produktionsstart under 1965, en årsproduktion på 1 000 vagnar inom fem år och en marknadsledande position. Cabbys grundare är en man som ser de stora linjerna och inte fastnar i detaljer.

Stridsvagnschassi förebilden
Från försvarsindustrin Bofors i Karlskoga får husvagnsfolket i Kristinehamn tips om en en ny metod för isolering. Den svenskutvecklade och internationellt uppmärksammade Stridsvagn 103, även kallad Stridsvagn S, är en okonventionell konstruktion. Den isoleras med en ny teknik som innebär att en speciell blandning av flytande polyuretanskum sprutas in mellan väggarnas ytter- och innerskikt. Resultatet blir en kompakt sandwichkonstruktion utan reglar, en stark och stabil självbärande kaross. Den nya metoden eliminerar problemet med köldbryggor som läcker ut värme, och ger högre isoleringsvärde än frigolit och mineralull.

Ett stort steg till en året runt-vagn
Tore Nilsson som inte tror på den konventionella skelettkonstruktionen med träregelväggar och mellanliggande lös isolering i sina husvagnar tänder direkt på tekniken. Magkänslan säger honom att den här nya karosstypen är ett stort steg till en komfortabel husvagn för året runt-bruk, samtidigt som isoleringstekniken förkortar produktionstiden och förlänger livslängden på husvagnen.

Han ordnar snabbt fram ett sprutprov från Bofors och köper en polyuretananläggning från Danmark. Det är december 1964 och det som senare kommer att kallas Cabbymetoden är född. Samma metod som har använts och utvecklats alltsedan dess och skapat Cabbys unika kaross och isolering.

Cabbymetoden redan från start
1965 påbörjas serietillverkning av den första husvagnsmodellen. Den får namnet Cabby 400 (fast fabriken byter namn till Cabby Husvagnar först året efter). Den byggs med Cabbymetoden och har raka väggar i motsats till den regerande äggformade karossen. Priset är runt 8 000 kr, motsvarande cirka 75 000 kronor år 2013. En årlig industritjänstemannalön ligger 1965 på mellan 22 000 och 28 000 kr, kvinnor med samma jobb tjänar alltid 20 procent mindre än männen.

Cabby 400 har två långbäddar bak, pentry och en främre bädd med överbädd. Vagnens längd är 390 cm, bredden 200 cm och höjden 230 cm. Vikten hamnar på 540 kg och med tillåten last på 160 kg blir totalvikten 700 kg.

Gasolspis och diskvask lyx 1965
Vagnarna är från början utrustade med punktvärmekamin som man tänder med tändstickor. Det finns även vägglampor som drivs med gasol. Rätt snart inför Cabby centralvärme med Ge-Hå-pannan med vattenburna radiatorer som sprider en behaglig värme runt om i vagnen och förhindrar kallras från fönstren.

Pentryt är mycket enkelt med dagens mått mätt, men 1965 är det högsta lyx med gasolspis, vattenkran och diskvask, visserligen med fotpump och slang till en vattenflaska och vattenkran. Kylskåp finns inte och naturligtvis inte toalett eller dusch.

Karosserna byggs i en lokal i centrala Kristinehamn där man tidigare har tillverkat linor. Sedan dras de rätt över gatan till det som tidigare varit en missionskyrka, där vagnarna byggs färdiga, tre i taget. Det är primitiva produktionsförhållanden, men den revolutionerande Cabbymetoden används från första början.

Cabby största husvagnsmärket
Tore Nilsson betraktas som djärv på gränsen till dumdristig när han på tvärs mot branschen i övrigt introducerar Cabbymetoden i serieproduktion. Idag skulle knappast någon ny producent i en industribransch våga ta ett motsvarande steg i en så avgörande del av en tillverkningsprocess.  

Under första produktionsåret, 1965, tillverkas ett 50-tal vagnar av tolv anställda. Försäljningen ökar för varje år och behovet av en ny och rationell fabrik blir akut. 1968 står en helt ny Cabbyfabrik färdig i utkanten av Kristinehamn, och invigs av dåvarande landshövdingen och legendariske miljökämpen Rolf Edberg. Trots att det är Skandinaviens största och Europas modernaste husvagnsfabrik är produktionen närmast hantverksmässig, med husvagnsbyggare som är specialiserade på de olika momenten i processen.

Kommande år tillverkas mängder av husvagnar – och periodvis även husbilar – av olika modeller i den nya, rationella fabriken.

En innovativ företagskultur
I företaget finns från första början en företagskultur som främjar nytänkande och utveckling. Cabbys grundare förenar en äldre, auktoritär chefsroll med öppenhet, vänlighet och humor, och där omsorgen om de anställda är stor. Han styr med fast hand men lägger sig inte i detaljer, håller ord i uppgång och nergång, och inpräntar i Cabbys försäljningsorganisation att alltid stå för det man lovar. Det är en ledarstil som skapar respekt utåt och inåt i företaget.

För affärsmannen Tore Nilsson förblir Cabby alltid det viktigaste företaget, och han är engagerad i verksamheten även under perioder med ändrat ägande.

Milstolpar i husvagnsvärlden
Under årens lopp tar Cabbys konstruktörer fram innovationer som blir milstolpar i husvagnsvärlden. Cabby är först på marknaden med stora toalett- och duschutrymmen, först med kassettoa som standard, först med kylskåpsventilation som ger kallare kylskåp, först med ATC och längre drag som ger bättre vägenskaper och högre säkerhet, först med kraftiga balkar som håller upp chassit och ger stabila golv.

2013 kommer CabbyLoo, en toalett som förbränner allt avfall till luktfri aska.

Fortfarande hantverksfilosofi
Idag tillverkas alla Cabbyvagnar fortfarande i värmländska Kristinehamn där det finns en nu halvsekellång tradition av husvagnsbyggande och utvecklingsarbete. Tillverkningen sker fortfarande utifrån en hantverksfilosofi. Nästan alla Cabbys underleverantörer finns fortfarande i Sverige och Norden. Fabriken och tillverkningsprocessen utvecklas löpande men varsamt för att säkra en fortsatt produktion av husvagnar av hög kvalitet.

En god idé efter några sömnlösa tältnätter har blivit svensk industrihistoria. Och då har resan bara pågått ett halvsekel. Nästa halvsekel tror vi på Cabby blir minst lika spännande.


Innovationer och historiskt viktiga milstolpar i Cabbys utveckling

1964
Självbärande kaross och PUR-isolering med Cabbymetoden - inspirerad av Stridsvagn S

1972
Egenutvecklad centralvärmepanna, Cabby 2000 som sedan får namnet Swe-therm

1987
Först på marknaden med gummikappa under tält- och vinkellist. Gav en helt tät vagn.

1987
Först med separat toalettrum.

1992
Unik kylskåpsventilation i taket som förbättrade funktionen för kyl och frys. Årets branschnyhet på Elmia-mässan.

1995
Först med kassettoalett som standard.

1997
Först med uppvärmda avlopp.

2000
Först på nordiska marknaden med AL-KO:s chassi.

2002
Först med vattenburen golvvärme (som standard 2004).

2006
Power Lock som eliminerar köldbryggor och stärker vagnen.

2007
ATC antisladdsystem blir standard.

2012
Soft Close i både luckor och lådor (2007 i lådor).

2013
CabbyLoo - förbränningstoalett som förändrar husvagnslivet från grunden. Förstapris på Dysseldorfmässan – European Innovation Award.