Artikel |
Mer från Artikel |
---|---|
|
Från pyttiga masonitlådor på 1950-talet till lyxiga vrålåk av i dag – följ med på en tur genom den svenska husvagnens 80-åriga historia.
Grilloset sprider sig över husvagnstaken och framför förtältet sitter du med ett glas rosé i handen och njuter medan barnen springer varv efter varv runt campingen i den ljumma sommarkvällen. Det är mångas bild av husvagnslivet – frihet och bekvämlighet i ett.
– Man kan ju åka precis vart man vill. Jag har rest mycket med husvagnen, bott både i fjällen och vid havet, säger Peter Hansen-Tydén, vice ordförande i Husvagnsbranschens riksförbund. Han har jobbat med husvagnar sedan han praoade på ett husvagnsföretag som fjortonåring.
Idén med att sätta hjul på hemmet och ta det med sig dit man styr kosan fanns redan på 1800-talet i form av cirkusar och teatersällskapens hästdragna vagnar, och den första bildragna varianten byggdes 1897 i USA. I Sverige sägs det att det började experimenteras med husvagnsbyggen redan 1932, men det var inte förrän efter andra världskriget som serietillverkningen kom igång.
– Före 1950-talet var det trendigt att åka ut med bilen för att tälta, bilsemester var ett nytt fenomen som var jättepoppis. Men det var ju ganska obekvämt, säger Peter Hansen-Tydén.
Han berättar att de tidiga husvagnarna egentligen inte var mycket mer än ett lite bekvämare tält – ett masonitskal som höll en torr och hade plats för madrasser och kanske någon bänk, men utan värme, kylskåp eller rinnande vatten. Men de sålde redan från början ganska bra och i slutet av 1950-talet gav sig Sveriges blivande husvagnskung in i matchen.
– Kurt Blomqvist skulle ut på semester och tillverkade en husvagn till sig och familjen för att han tyckte att det var roligt, men den blev så bra att han sålde den till grannen innan de kom iväg. Familjen blev ledsen så han byggde en ny som hann bli halvfärdig så han tog med sig verktygslådan på semestern för att bygga klart på vägen. Det var 1958 och början till Kabe, som nu är Sveriges största husvagnstillverkare, berättar Peter Hansen-Tydén.
Fortfarande på 1960-talet var husvagnarna väldigt enkla, men på 1970-talet utrustades de flesta nytillverkade husvagnar med isolering, värme och rinnande vatten, vilket resulterade i en försäljningsboom.
– 1977 såldes 14 000 husvagnar i Sverige, att jämföra med 4 000 nu i år. Den svenska ekonomin var god och det var bra vagnar till vettiga pengar. Men kylskåp var fortfarande ett tillbehör. Det är svårt att tänka sig en husvagn utan kylskåp i dag, säger Peter Hansen-Tydén.
Och det är just där den stora utvecklingen har skett de senaste 35 åren – husvagnen har gått från att vara ett enkelt semesterhem till vad du vill och lite till vad gäller bekvämlighet och lyx. Peter Hansen-Tydén berättar att det finns två husvagnstrender i dag. Det ena är lyxen – golvvärme, stora spisar, mikrovågsugn – och det andra är en återgång till det enkla, som han tror tilltalar de som inte har lust att lägga massor av pengar på att få frihet och friluftsliv.
Husvagnsfamiljen i Galenskaparnas 1980-talssuccé som i matchande tränings-overaller sjunger ”Man ska ha husvagn – så är semestern redan klar” och på senare tid program som Böda camping har bidragit till bilden av husvagnslivet som något töntigt. Men det är inte en bild som Peter Hansen-Tydén håller med om, han tycker tvärtom att det finns mycket som är häftigt med husvagnen.
– Det är sällan det skrivs om dem som åker på riktiga äventyr med husvagnen, som när jag som liten åkte upp till Nordkap till min familj, eller nu som vuxen körde upp genom Finland med barnen. Det är det som är coolt med husvagnslivet för mig.
Äventyr eller mysbyxsemester – svenskarna kommer att fortsätta älska sina husvagnar, försäljningssiffrorna ligger på en stadig nivå och spås öka 2013, och vi har länge utmärkt oss i Europa som ett husvagnsälskande folk.
– Det är vi och engelsmännen. Jag tror att det har med vår fina natur att göra, vi har många fina campingplatser och vi har allemansrätten. Och så har vi även länge haft säkra och stora bilar att dra vagnarna med.
Källa: GP