Artikel |
Mer från Artikel |
---|---|
![]() |
|
Alkov. Bred sovplats ovanför hytten. Rymmer flest sängplatser. Passar bra för barnfamiljen. Trend: Minskar.
Skåpbil/Van. Smidig kompaktbil som påminner om gamla folkabussar. Ovanlig i Sverige men blir allt vanligare i södra Europa. Rymmer två personer men finns som fyrbädds. Lätt att köra på slingriga vägar.
Trend: Stillastående.
Halvintegrerad. Bodelen monteras på chassit på en lätt lastbil. Har tagit marknadsandelar från alkovbilarna, och säljs mest i Sverige i dag. Rymmer från två till fyra personer. Trend: ökar
Helintegrerad. Bussliknande, med mest huskänsla. Här finns de största, dyraste och lyxigaste bilarna. Allt vanligare med ”drottningsäng” man hissar ner (elektroniskt) över soffgruppen. Trend: ökar
(Källa: Husvagns- och husbilsexperten Lars Jarlerud.)
Budget: De billigaste nya börjar på ungefär 450 000 kronor. För 250 000 kronor kan man hitta en bra begagnad.
Mellan: Medianpriset för en ny husbil ligger på cirka 750 000 kronor i Sverige.
Lyx: Uppåt existerar knappt några gränser – det finns vrålåk med marmorgolv, öppen spis och bubbelpool för tiotals miljoner. Men för 1,5 miljoner får du en stor bil med lyxklass vad gäller kök, badrum, sängar och sittgrupper.
Så mycket kostar det – efter köpet
En husbil är betydligt dyrare i drift än en husvagn. Räkna med minst en tusenlapp i månaden för skatter, försäkringar och reparationer.
Motsvarande för en husvagn: 1 500–3 000 kronor/år.
Budget: Eximo säljer de billigaste nya; deras minsta sportmodell kostar 120 000 kronor. Du kan hitta en bra begagnad för cirka 100 000 kronor, och en sliten men funktionell för 50 000.
Mellan: Medianpriset för en ny husvagn ligger på cirka 250 000 kronor i Sverige.
Lyx: För 500 000 kronor får du en rymlig året runt-vagn med hög komfort – som vattenburen centralvärme, effektiv luftcirkulation och påkostad kökslösning med stort kylskåp samt spis med ugn.
Så mycket kostar det – efter köpet
När du kopplar på en husvagn kostar det – grovt räknat – cirka 5 kronor extra/mil i bränslekostnader. Nya husbilar drar cirka 0,9 liter diesel per mil.
Räcker vanligt B-körkort?
För husvagn:
– Ja, om husvagnens och bilens totalvikt (maxlastade) inte överstiger 3 500 kilo. Obs: Husvagnens totalvikt får ej överstiga dragbilens tjänstevikt. Från 19 januari 2013 får du köra bil + husvagn för upp till 4 250 kilo, och viktjämförelsen tas bort.
För husbil:
– Ja, om husbilen inte väger mer än 3 500 kilo. Personer med körkort utfärdat före 1 juli 1996 – som ej återkallats! – får även köra husbilar som är registrerade som personbilar och väger över 3 500 kilo (alla nyregistrerade svenska husbilar från
1 maj 2006 klassas som personbilar klass II). Är körkortet nyare måste du ha körkort C för att få köra bilar tyngre än 3 500 kilo.
(Källa: Transportstyrelsen.)
Hur fort får man köra?
Med husbil:
– Samma som personbil, om den är klassad som personbil. Vissa räknas som lätta lastbilar; då gäller samma regler som för dessa fordon. Utomlands styr ofta vikten.
Med husvagn:
– 80 kilometer i timmen. Utom i Frankrike där du får köra 130 på motorvägarna. Med ett certifikat får du köra i 100 på motorvägarna i Tyskland.
(Källa: Transportstyrelsen.)
Var får du campa?
Natursvärmare som susar i husvagn eller husbil genom Sverige, och kommer till ett gyllene rapsfält eller den lilla sjön som blänker, och bestämmer: Här stannar vi! Får man då campa som man vill?
– Ja, så länge du inte kör ut i terrängen, säger Hans Östh på Transportstyrelsen. Du ska hålla dig till väg, rastplatser eller parkeringar, enligt terränglagstiftningen. På allmän, kommunal mark gäller parkering i högst ett dygn. Och man ska förstås följa angivna skyltar.