Artikel |
Mer från Artikel |
---|---|
|
Under en mycket regnig natt, medan regnet glatt skvalpade genom tältet, fick konstruktören Austermann och korosseribyggaren Hartmann en idé. De tänkte ut, utformade, ritade och skapade till slut sin första husvagn: Der Falter I.
Frågan var vem konstruktionsrättigheterna skulle tillhöra, fick vännerna nu lösa. Efter detta pussel, hette der Falter I nu Hartmann. Det var 1952.
Men eftersom herr Austermann ville campa i sin egen husvagn, byggde han själv lätt en egen. Så uppstod 1955 den med tiden legendariska Knospe.
1966
Wilhelm Saure från Herdecke övertog firman Austermann i Sassenberg, som med framgång byggde "Knospe", som nu blivit legendarisk. " Wilhelm Saure KG" grundas.
Fram till 1970
Expansion av verksamheten på Drostenstraße i Sassenberg, med ökande framgång.
Fram till 1974
Till följd av den ökande efterfrågeutvecklingen avvecklades stora delar av produktionssamarbetet med Firma Karmann i Rheine. Serier: Lord, Münsterland
1978
Utvidgning av produktionen till Warendorf. Byggnad av husvagnar.
1981
Utvidgning av produktionsanläggningarna på Rudolf-Diesel-Straße i Sassenberg. Nystart av " „LMC Lord Münsterland Caravan GmbH". Det nya företaget startas.
1985
Stor framgång med serierna Münsterland, Luxus, Münsterland-Dominant, Lord och Lord Exquisit. Exporten utökas.
Från 1986
Produktion av Liberty-husbilarna (alkov-) med hastigt ökande marknadsandelar.
1991
Erwin Hymer övertar företaget. Fortsatt kontinuerlig uppåtgående trend för " LMC-Caravan GmbH".
1993
LMC bygger Firma T.E.C:s husvagnar.
1995
Komplett flyttning av Firma T.E.C. från Mühlheim till nybygget i Sassenberg.
2000
Investeringar på ca 7 miljoner EUR i nytt kundtjänstcentrum och en ny produktions- och logistikhall, liksom i maskiner och utrustning.
2005
LMC tillverkar för första gången alkov- och integrerade husbilar på Ford-Transit-chassin.