Sök på allt som har med husvagnar att göra
Månadens Guldkorn
Skicka in din bild här!
 
StartArtiklarBloggarKöp & säljPrylnyttTips & trickswebb-tvRedaktionenPanelenNyheter
Riskabelt med privatimport

Blue Evolution

2020-08-11
» Läs mer

Semesterroulette

2020-07-01
» Läs mer

WV Elbuss

2020-03-23
» Läs mer

Riskabelt med privatimport

2015-03-28

Privatpersoner som väljer att på egen hand importera sin husvagn eller husbil löper stor risk att göra sitt livs sämsta affär 

Husvagnsbranschens Riksförbund går ut med en allvarlig varning. 

– Det man sparar på prislappen vid importköp förlorar man på att man inte har den svenska auktoriserade återförsäljaren i ryggen och konsumentköplagen som skyddsnät, säger Kristoffer Jacobsson som är advokat på Gärde Wesslau Advokatbyrå. 

Frihandelsavtalet inom EU har gjort det relativt enkelt att exempelvis köpa sin husvagn eller husbil från Tyskland. Det som kan förvandla ”ditt livs bästa affär” till den absolut sämsta är, när det kommer till problem och garantifrågor. Den som direktimporterar sin vagn eller bil är i juridisk mening importör. Eftersom motparten är en säljare i ett annat land är man som köpare (importör) helt hänvisad att försöka nå en lösning med den utländske säljaren. – Blir det ett fall för domstol, är det i första hand konsumentköplagen i landet där säljaren är verksam som gäller. Det säger Thomas Svedberg, advokat på Gärde Wesslau Advokatbyrå, som tillsammans med sin kollega Kristoffer Jacobsson är två av landets främsta juridiska experter på området. 

Många privatpersoner som själva – eller genom ombud – låter köpa sin husbil eller husvagn i framför allt Tyskland har ofta uppfattningen att eftersom varan omfattas av fabriksgaranti, eller ”Europagaranti”, har man samma skydd som när det gäller produkter som säljs hos svenska återförsäljare. Så är det emellertid inte. Nya vagnar eller bilar som säljs i Tyskland omfattas förvisso av fabriksgaranti (eller Europagaranti), men ansvaret för att avhjälpa eventuella fel på husvagnar eller husbilar som är direktimporterade ligger inte hos generalagenterna eller återförsäljarna i Sverige. (Undantaget är om svenska generalagenter eller återförsäljare har slutit avtal med tillverkaren att administrera direktimporterade vagnar eller bilar.) En rundringning bland generalagenterna för de största fabrikaten av husvagnar och husbilar på den svenska marknaden visar dock, att inte någon av dessa har något sådant avtal. I praktiken innebär detta, att den som själv (eller genom ombud) importerat sin husvagn eller husbil kan hamna i en mycket svår situation. När fabrikationsfel eller garantiärende uppstår, kan fordonets ägare inte göra så som den kund som handlat sin bil eller vagn i Sverige. 

Den som handlat sin vagn eller bil i Sverige har ett starkt skydd genom de åtaganden som alla generalagenter och återförsäljare har enligt lag. Den som handlar sin vara i Sverige har en trygghet i den svenska konsumentköplagen, som i sig ger många fördelar till konsumenten. I de fall tvister behöver lösas, har konsumenten dessutom rätt att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Har du som privatperson importerat vagnen eller bilen direkt från annat land försvinner möjligheten till en snabb och kostnadseffektiv prövning av tvisten. ARN tar inte upp tvister där säljaren finns i ett annat land. Motparten till konsumenten måste finnas inom Sverige gränser. – Det man sparar på prislappen vid importköp förlorar man på att man inte har den svenska auktoriserade återförsäljaren i ryggen och konsumentköplagen som skyddsnät, avslutar Kristoffer Jacobsson.
 
Källa: Husvagnsbranschens Riksförbund