I Sverige är flertalet husbilar registrerade som "personbil klass II":
Personbil klass II, transportstyrelsens definition
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.
Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns. Husbilar får framföras med samma hastighet som vanliga personbilar oavsett vikt. Det är alltså hastighetsskyltarna som gäller. Om husbilen istället är registrerad som lastbil med boinredning och har en totalvikt överstigande 7,5 ton så gäller andra hastighetsbestämmelser och bilen måste bland annat utrustas med färdskrivare. Föraren måste även följa reglerna om kör- och vilotid.
"Husbil" i juridisk mening finns inte i Sverige. Det innebär att nästan alla sådana bilar numera nyregistreras som personbil klass II och i alla avseenden är just en personbil med till exempel obegränsad totalvikt. Inga särskilda restriktioner gäller, utan i parkeringshänseende med mera är det personbilens regler som gäller. Endast personer som tog körkort före 1 juli 1996 (och inte fått det indraget) får köra personbil klass II med en totalvikt som överstiger 3,5 ton på B-behörighet, den så kallade farfarsregeln". För senare körkort gäller C- eller C1-behörighet.
Vanliga typer av husbilar:
Källor: Svenska Wikipedia, Transportstyrelsen