Tips & Tricks |
Mer från Tips & Tricks |
---|---|
![]() |
|
Det vimlar av svindyra bötesfällor i Europas alla länder. Och minsann inte bara för fortkörning. Det är en sak att komma ihåg körkortet och att stoppa med bilens registreringsbevis och försäkringsbevis.
Men visste du att fyra länder i Europa kräver att du har extra glödlampor med i bilen? Eller att sex europeiska länder låter polisen bötfälla motorvägsbilister som saknar ett särskilt klistermärke på vindrutan?
Karl von Schoultz är resespecialist på Motormännen. Han ser en förklaring till varför det är lätt att åka på böter utomlands.
– Trafikövervakningen utomlands är betydligt mer omfattande än här hemma. Polisen är mycket närvarande längs vägarna och också mer auktoritär än i Sverige.
P-böter och fortkörning är de vanligaste förseelserna, men det finns många andra fällor att trilla i.
– En sak som många hör av sig till oss om är det som kallas zoner i Italien. Väldigt många italienska städer har zoner dit bara de boende och nyttotrafik har tillträde genom tillstånd. Kommer man som turist är det lätt att haka på i trafikrytmen och så åker man in i förbjudet område.
Det verkar inte heller vara någon bra idé att bara strunta i att betala böterna?
– Nej, allt fler länder samarbetar kring böter. Mellan EU-länderna gäller att böterna ska drivas in av myndigheterna i förarens eget hemland.
– Och det kan ibland dröja upp till ett år innan böteskravet dimper ned i brevlådan här hemma, till exempel 125 euro för fortkörning. Det är bäst att betala. Annars kan boten säljas till ett inkassoföretag och då kan det bli väldigt, väldigt dyrt i slutändan.
När det gäller fortkörning noterade en schweizisk man och mångmiljonär ett svårslaget rekord för något år sedan. Han körde då sin Ferrari i 137 km/tim på en 80-väg.
Fallet hamnade i domstol och bötesbeloppet blev stenhårt – 1,8 miljoner kronor – eftersom Schweiz utdömer bötesstraff efter inkomst precis som Danmark och Finland också gör.
Här är märket du måste ha om du ska köra på motorväg i Schweiz, Slovenien, Slovakien, Tjeckien, Ungern och Österrike. Märket kallas Autobahn-Vignette och dekalen kan köpas vid gränsövergångar eller på större bensinstationer. Och det kostar att strunta i klistermärket.
I till exempel Slovenien ligger minimiboten för avsaknad av vignette på 300 euro (cirka 2800 kronor)!
Den ultimata varningen är att lämna polisradio, laservarnare och radarvarnare hemma. Utländsk polis ser bokstavligen rött när det gäller dessa hjälpmedel, särskilt i Frankrikeoch Italien.
I Frankrike är boten 1500 euro (cirka 14000 kronor) och i värsta fall beslagtar polisen hela bilen!
I Italien kan det bli så dyrt som drygt 26000 kronor plus att radarvarnaren konfiskeras.
Det bland svenskar så populära turistlandet Spanien har trafiklagarna blivit avsevärt hårdare under senare år. Här kräver polisen att man ska vara hundraprocentigt koncentrerad under körningen. En svensk kvinnlig turist fick böter på drygt 500 kronor för att hon drack en läsk med bara en hand på ratten.
Pratar man i mobil svider det ännu mer i plånboken. 2700 kronor i böter blir det om man använder mobiltelefon eller hanterar gps under körning. Och, håll i er nu, har man hund med i bilen ska även den vara fastspänd i säkerhetsbälte. Annars blir det böter.
Blodalkohol över 0,5 promille i Italien kan kosta upp till 1311.99 euro.
Frankrike kräver från 1 juli att även utländska turister ska ha alkomätare med sig i bilen. Engångsmätare för 10–20 kronor kommer att säljas vid färjeläger och tunnelutfarter.
Den som struntar i påbudet riskerar dock inga svindyra böter – 11 euro eller cirka en svensk hundring handlar det om.
I Grekland är det dyrt att slarva med säkerhetsbältet. 1100 kronor!
I Danmark kostar det på att köra med nedslitna däck eller att köra över heldragen linje: 625 kronor.
Cypern är det enda landet som kräver två varningstrianglar per bil. Men för fordon med släp, exempelvis husvagn, krävs två varningstrianglar i Norge, Spanien, Slovenien, Kroatien, Serbien, Montenegro och Makedonien.
Två extra glödlampor måste du ha med dig i bilen i Spanien, Albanien, Bosnien-Herzegovina, Kroatien, Makedonien och Tjeckien.
Källa: Aftonbladet