Sök på allt som har med husvagnar att göra
Månadens Guldkorn
Skicka in din bild här!
 
StartArtiklarBloggarKöp & säljPrylnyttTips & trickswebb-tvRedaktionenPanelenNyheter
Hitta felen – innan köpet

Näsfilter för Pollenallergiker

2019-02-26
» Läs mer

Stöldskyddad ryggsäck

2018-10-12
» Läs mer

Brandfilt

2017-12-01
» Läs mer

Hitta felen – innan köpet

2016-09-19

1. Fukttest

Fuktskador är det mest kostsamma felet för dig som köpare. Själva testet kostar en knapp tusenlapp men det är det värt alla dagar i veckan. Se därför till att vagnen är fukttestad och kolla genom protokollet noga. Ta gärna kontakt med den verkstad som gjort testet och lyssna så att testet genomförts seriöst.

2. Godkänd i besiktningen?

Kontrollera att den tilltänkta vagnen genomgått en kontroll hos bilbesiktningen och är godkänd. Där kollas alla viktiga detaljer såsom bromsfunktionerna (både handbroms och påskjutsbroms) och kulkopplingen.

Är husvagnen godkänd där innebär det att den är säker att trafikera vägarna med. Se till att husvagnens gasolsystem är provtryckt. Det är extratjänst hos Bilprovningen, provtryckning kan även genomföras hos husvagnsverkstäder.

3. Allmän utvändig besiktning

Granska alltid allmänna skicket på en begagnad husvagn i dagsljus. Då är det lättare att hitta utvändiga skador. Kolla efter bucklor, se till att karossen är rak och fin, kontrollera skicket på däcken, granska lister runt alla luckor och detaljer som är sammanfogade eller monterade. Fukt är husvagnsägarens värsta mardröm.

4. Kontrollera utvändiga funktioner

Koppla på vagnen på en bil, montera elkontakten och börja med att se att alla lampor fungerar som de ska. Dra in handbromsen på vagnen, backa någon decimeter för att se att påskjutsbromsen fungerar. Kulkoppling, elkontakt och elkabel ska vara i bra skick.

5. Kontrollera gasolen

På nyare modeller finns läckagetestare. Du testar genom att vrida på huvudkranarna i vagnen (förbrukare som spis och värmepanna ska inte vara på), vrid på gasolkranen ovan flaskan och tryck ned läckagetest-knappen. Fungerar gasolen ska det inte bubbla kring läckagetestaren.

6. Allmän invändig besiktning

Titta genom alla detaljer invändigt med hjälp av en ficklampa. Hur sliten är klädseln, inredningen, köksdelen och toaletten? Motsvarar skicket det begärda priset? Använd även näsan här – det ska lukta friskt och fräscht inne i husvagnen.

7. Kontrollera alla invändiga funktioner

Be säljaren hjälpa dig med att testa funktionen på värmepanna, gasolspis, spola vatten i kranarna, spola toaletten. Be också ägaren visa hur man tömmer toalettens kassett. Fungerar rullgardinerna, fönstren och takluckan som de ska? Öppna och stäng.

8. Batteri och elfunktioner

Lite av hjärtat i moderna husvagnar. Batterier ska sitta fast, det ska inte ärga kring batteripoolerna. Tänd och släck alla lampor, kontrollera radion och de andra elektroniska funktionerna.

9. Toalett och kyl

Skicket här säger mycket om säljaren. Är kylskåpet ostädat är risken att annat inte heller skötts som du vill. Både toalett och kyl ska vara rent, snyggt och tömt.

10. Rena papper

En nyare begagnad husvagn har en servicebok som ska ha följts. Tidigare besiktningspapper är intressanta att kontrollera – om inte ägaren själv sparat dessa går de att beställa från Bilprovningen.

Två frågor och svar

Köpa privat eller hos handlare?

Finns för- och nackdelar med båda. Hos en seriös auktoriserad firma är vagnen generellt dyrare men då följer det också med garantier och varudeklaration – det vill säga att firman undersökt husvagnen åt dig.

Vid köp av privat säljare ska priset vara billigare än motsvarande vagn hos en firma – men då finns heller inga garantier. Vid en tvist vid dolda fel måste du som köpare bevisa att säljaren visste om felet vid försäljningstillfället vilket är svårt juridiskt.

Är nyare begagnade husvagnar automatiskt felfria?

Det är inte alls säkert även om äldre vagnar så klart använts mer och därmed utsatts för slitage på vägar och inne i vagnen. Men även bara några år gamla vagnar drabbas av fuktskador och andra dyra fel.