Tips & Tricks |
Mer från Tips & Tricks |
---|---|
|
Standardutrustning
Det som krävs för att fordonet ska kunna användas på avsett sätt.
Tilläggsutrustning
Fabriksmonterad tillvalsutrustning – t.ex. starkare motor, cykelställ, markis.
Vikt i körklart skick
För motorfordon är detta vikten på fordonet, inklusive förare (75 kg), med en till 90 % fylld bränsletank samt vikten hos bränsle (t. ex. gasol) och vätskor, reservhjul och verktyg; för husvagnar bortfaller (givetvis) innehållet i bränsletanken och föraren. Precis som tidigare tillåts denna, för husvagnar och husbilar, variera med ± 5 %.
Faktisk vikt
Vikten i körklart skick plus vikten av den tilläggsutrustning som monterats på det aktuella fordonet.
Högsta tekniskt tillåtna lastvikt: Det som tidigare kallades ”totalvikt”.
Nyttovikt
Det som tidigare kallades ”maxlast”. Observera att denna numera fastsälls individuellt för varje fordon, beroende på vikten hos den aktuella tilläggsutrustningen.
Minimikrav
I både husvagnar och husbilar finns det minimikrav på nyttovikten (PM) enligt formeln PM i kg ≥ 10 (n+L), där ”L” är fordonets totala längd i meter.
För husvagnar är ”n” det maximala antalet sovplatser, och för husbilar är ”n” det antal personer (inklusive förare) som husbilen är godkänd för.
Givetvis måste husbilens nyttovikt (lastförmåga) räcka till för det antal passagerare som får följa med i bilen.
För husbilar innebär detta inte någon skillnad jämfört med tidigare, bortsett från att tilläggsutrustningen numera ”knaprar” på nyttovikten/lastförmågan, medan det för husvagnar innebär en skärpning av reglerna.